FilmFilm

„DROGA DO ITAKI”
REPORTAŻ FILMOWY W REŻYSERII DOROTY MIGAS-MAZUR

Dokument filmowy poszukuje odpowiedzi na pytania: jak współczesny świat widzą dwa pokolenia artystów? Czy podzielają te same lęki? Czy mają podobne marzenia? Czy mają podobne wizje teraźniejszości i przyszłości? Czy osoby starsze czują się wykluczone z życia społecznego?

 

Film dokumentalny „Droga do Itaki” stanowi nie tylko zapis pracy nad projektem artystycznym, lecz także samodzielną formę artystyczną, ukazującą w jaki sposób możemy pracować włączająco z seniorami, aktywizując to środowisko w sposób różnorodny i partnerski. Głównym założeniem reportażu było ukazanie dialogu międzypokoleniowego pomiędzy starszą i młodszą społecznością. W kontekście zmian społecznych i starzenia się naszego społeczeństwa i nakładających się na siebie kryzysów, które z różną intensywnością dotykają całego świata, stawiając przed nami szczególne wyznania.

Reportaż „Droga do Itaki” jest przyczynkiem do dyskusji na temat możliwych inicjatyw zapobiegających zjawisku wykluczenia ze względu na wiek. Podczas prezentacji filmu w różnych miejscach w Polsce pochylamy się nad kwestią skutecznej aktywizacji seniorów, starając się wypracować spójną, szeroką wizję ich systemowego wsparcia.

Trailer 1
Trailer 2
Trailer 3
Trailer 4
DOROTA
MIGAS-MAZUR
REŻYSERKA

Dorota Migas-Mazur traktuje kino jako narzędzie zmian. Działa na wielu frontach, świadoma, że jest wiele rzeczy do zrobienia, wiele kwestii do naświetlenia, wiele problemów, którymi trzeba się zająć. W swoich filmach pokazuje ludzi, którzy nie siedzą z założonymi rękami, tylko działają. Jej bohaterkami są chociażby dziewczyny z grupy Patchshopgirls, zapalone rowerzystki z Bielska-Białej, które propagują jazdę na rowerze, bo jeżdżenie na rowerze po prostu zbliża ludzi do siebie. Niby proste, ale jakoś tak się dzieje, że o prostych rzeczach i inicjatywach, takich jak ścieżki rowerowe, trzeba ciągle przypominać. Wśród bohaterów Migas-Mazur są także: stolarz, który próbuje przekazać swoją pasję najmłodszym; dzieciaki, które same z siebie odwiedzają osoby starsze, żeby choć na chwilę wyrwać je z samotności; dwójka dziennikarzy z Tadżykistanu, prześladowanych w ojczyźnie za swoją działalność i próbujących zbudować swoje nowe życie w Polsce. To, że w końcu udaje im się osiągnąć cel, wymaga wielu starań i pomocy takich organizacji jak Amnesty International. Reżyserka współpracowała z AI, a także z Polską Akcją Humanitarną czy 350.org. Dla tej ostatniej organizacji nakręciła krótki dokument, w którym do głosu dochodzą polscy aktywiści klimatyczni, pokazujący, że – w odróżnieniu od polityków – zwykli ludzie nie lekceważą katastrofy klimatycznej i robią wszystko, żeby jej przeciwdziałać. Jej krótkometrażowy dokument „7 Hectares Back”, został wyróżniony m.in. przez magazyn Yale Environment 360 w kategorii najlepszy film ekologiczny. Stypendystka Prezydenta Miasta Warszawy.  Autorka filmu „Raisa”, opowiadającego historię czeczeńskiej kobiety, która ucieka ze swojego kraju, by zawalczyć o siebie i swoje dzieci.

Reżyseria
DOROTA MIGAS-MAZUR
Kierownictwo produkcji
KATARZYNA RENES
Kierownictwo artystyczne
PRZEMYSŁAW KLONOWSKI
EMILIA KAROLINA SITARZ
Muzyka
SŁAWOMIR WOJCIECHOWSKI
Zdjęcia
AGNIESZKA KOKOWSKA
DOROTA MIGAS-MAZUR
FILIP DROŻDŻ
MICHAŁ MAZUREK
ZUZANNA MAZUREK
KONRAD MIĄSEK
MARCIN ALMERT
Dźwięk
ALEKSANDRA LANDSMANN
ALEKSANDER KAŹMIERCZAK
PRZEMYSŁAW KUNDA
MIKOŁAJ TYRAKOWSKI
MIŁOSZ SMYL
ANDRZEJ BETCHER
JAKUB ZACZKOWSKI
Montaż
MICHAŁ KULIGOWSKI
MICHAŁ MAZUREK
Udźwiękowienie
MIŁOSZ SMYL
Kolor
MICHAŁ MAZUREK
Wystąpili
PIOTR FRIEDRICH
HALINA JABŁONOWSKA
BARBARA KRAFFTÓWNA
EMILIA KRAKOWSKA
MAJA KOMOROWSKA
oraz
KINGA JANOWSKA
PRZEMYSŁAW KLONOWSKI
KATARZYNA RENES
EMILIA KAROLINA SITARZ
SŁAWOMIR WOJCIECHOWSKI
TOMASZ OSICA
JAROSŁAW GAJEWSKI
MAGDALENA KORDYLASIŃSKA - PĘKALA
ANNA KWIATKOWSKA
JULIAN PAPROCKI
JULIA BORKOWSKA
EMILIA WALUS
Zespół wokalny proMODERN w składzie:
MARTA CZARKOWSKA
sopran
EWA PUCHALSKA
mezzosopran
ALEKSANDER REWIŃSKI
tenor
EWELINA RZEZIŃSKA
mezzosopran
KRZYSZTOF CHALIMONIUK
baryton
PIOTR PIERON 
bas
ŁUCJA SZABLEWSKA
sopran
WANDA FRANEK
mezzosopran
ŁUKASZ CHAJDUCZENIA
tenor
a także
WOJCIECH MALAJKAT
Rektor
ANNA SENIUK
Profesor
STUDENTKI I STUDENCI
Akademii Teatralnej imienia Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie
światła
RYSZARD RUNO
MIROSŁAW RUPP
technika
KRZYSZTOF IWAŃSKI
charakteryzacja
EMILIA WALUS
współpraca produkcyjna
MONIKA PRZESPOLEWSKA
KINGA JANOWSKA

Wykorzystano fragment egzaminu studentów II roku studentów kierunku Aktorstwo pod opieką prof. Anny Seniuk, rok akademicki 2020/2021

 

 

Wykorzystano fragment filmu „Jak być Kochaną” (1962) w reż. Wojciecha Hasa, prod. Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych z udziałem Barbary Krafftówny i Wieńczysława Glińskiego.

 

 

Wykorzystano fragmenty spektaklu „Itaka” autorstwa Sławomira Wojciechowskiego i Przemysława Klonowskiego zrealizowanego 17 listopada 2021 r. w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.

Dziękujemy
MAI KOMOROWSKIEJ
JAROSŁAWOWI GAJEWSKIEMU
IRENIE MAKAREWICZ
JAROSŁAWOWI PRYTYCKIEMU
ANNIE SOLNICKIEJ-HELLER
EWIE JAGIELE
BEACIE SZCZUCIŃSKIEJ
MONICE ZAGAWIE
ŁUKASZOWI BORKOWSKIEMU
JOANNIE KAMIENIECKIEJ
OGRODOWI BOTANICZNEMU UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO
Produkcja
STOWARZYSZENIE KWADROFONIK
AKADEMIA TEATRALNA IMIENIA ALEKSANDRA ZELWEROWICZA W WARSZAWIE
Partnerzy
DOM ARTYSTÓW WETERANÓW SCEN POLSKICH – ZWIĄZEK ARTYSTÓW SCEN POLSKICH
UNIWERSYTET SWPS
WYTWÓRNIA FILMÓW DOKUMENTALNYCH I FABULARNYCH
FUNDACJA RENESART
OFICYNA ARTYSTYCZNA „13 KOTÓW”

Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.

Przewiń do góry